Berlinul este un șantier. Un șantier început după al doilea război mondial
și care inițial a consolidat ceea ce mai rămăsese în picioare și se putea
repara, apoi a reconstruit ceea ce se putea reconstrui sau a demolat ceea ce
trebuia demolat și care, după un anumit moment, a modernizat tot ceea ce făcuse
anterior.
Pe scurt ...
Străzile și bulevardele sunt largi, cât de largi s-au putut construi.
Celebrul Unter den Linden are pe mijloc un spațiu pietonal. Asfaltul nu este
intact, se vede că a fost reparat de mai multe ori, dar lucrările au fost de
calitate. Nu au mania bordurilor iar semafoarele chiar sunt sincronizate.
Trecerile de pietoni sunt marcate, iar cele semaforizate au semnale acustice.
Toate. Există rampe de acces pentru persoanele cu dizabilități.
Transportul public funcționează nemțește. Berlinul este împărțit în trei zone, în funcție de distanța față de centru. Cele două aeroporturi, Tegel și Schoenefeld, sunt legate de principalele zone ale orașului prin linii de autobuz și metrou.
Aeroportul Tegel |
Autobuzele sunt, în general, articulate (d’alea cu burduf). Au aer
condiționat și afișaj pentru stația următoare (care este anunțată și verbal, ca
la noi, dar de o voce bărbătească, un fel de Marcel german față de o româncuță Ioană
care păstoresc GPS-ul). Urcarea se face pe ușa din față (și se arată șoferului
legitimația de călătorie), coborârea pe celelalte uși. Autobuzele nu sunt
aglomerate, nimeni nu stă la ușă decât dacă va coborî la următoarea stație și
există butoanele de „stop” care îi spun șoferului în care stație să oprească.
Stațiile de autobuz sunt cam la fel de lungi ca și în București, dar au un afișaj care îți indică ce număr de mașină urmează să sosească și în cât timp o va face.
Stațiile de autobuz sunt cam la fel de lungi ca și în București, dar au un afișaj care îți indică ce număr de mașină urmează să sosească și în cât timp o va face.
Tramvaiele sunt de două feluri : cele tip 41, ce circulă pe linii speciale,
comune cu cele de tren și cele la sol, ca și la noi, dar cu liniile îngropate
în asfalt. Un fel de tramvai ușor și foarte silențios. Pe acesta l-am văzut în
special în fostul Berlin de est.
Primul tip de tramvai pare destul de vechi și
nu are aer condiționat. Are în schimb locuri speciale pentru cei cu biciclete.
Banchetele sunt tapițate și arată destul de bine. Circulă cu viteză destul de
mare, stațiile sunt mai lungi, dar trebuie să dea prioritate trenurilor și asta
poate produce mici întârzieri. Și aici sunt afișajele cu S-ul care urmează să
sosească și în câte minute (cel mai mare interval afișat a fost de 15 minute
sâmbătă seara, după ora 24 și care a fost respectat fără discuție).
Tramvaiul ușor |
Metrou |
Trenurile regio circulă în oraș pe trasee comune cu tramvaiele pomenite mai
sus. Au aceleași stații, doar peroanele sunt diferite. Sunt mai noi decât
tramvaiele, au aer condiționat și prioritate în deplasare. Ceea ce mi s-a părut
extraordinar a fost faptul că, având infrastructură comună, poți străbate principalele
direcții atât cu trenul cât și cu tramvaiul. Este ca și cum m-aș urca în
personalul venit de la Giurgiu la Piața Sudului și aș coborî din el la
Universitate, acesta continuându-și traseul până la Puchenii Mari.
Metrou |
Sunt și trenuri serioase, dar ne-am ferit de ele. Au puncte separate de plecare, nu au traseele în întregime suprapuse cu cele de tramvai, nici toate stațiile comune, iar pe ele scria Dresda, Frankfurt sau Hamburg. Dacă scria și Paris m-aș fi riscat.
Metrou |
Metroul este integral subteran. Sunt vreo șapte tronsoane, inclusiv unul nou
și 100% turistic ce leagă principala gară a Berlinului de Poarta Brandenburg.
Nu au porți de intrare sau ieșire ca la noi, se poate circula liber, dar cu
responsabilitate. Există automate de bilete care sunt folosite. Dacă amenzile
sunt mari …
Ceea ce mi s-a părut cu adevărat extraordinar a fost ușurința cu care poți
ajunge în orice punct din Berlin folosind combinat transportul public. Avand în
vedere că legitimațiile de călătorie se emit pe zone și pe un interval de timp,
poți jongla cu metroul, autobuzul, tramvaiul cum îți dorește sufletul și îți
indică harta, care este obligatorie.
Iar cireașa o reprezintă gările.
Haupbahnhof |
Alexanderplatz |
Hackescher Markt |
Hackescher Markt |
Cele vechi (senioara Friedrichstrase, Alexanderplatz
sau Hackescher Markt) ca cele vechi, dar cele modernizate sunt extraordinare.
Mă refer la Ostbahnhof și la minunăția de Haupbahnhof.
Dacă iei în calcul și
metroul, prezent la fiecare din ele, ultimele două se întind pe 3-5 nivele.
Este o nebunie să ajungi cu tramvaiul la etajul 3, să cobori până la parter printre
magazine care de care mai diverse, spații de igienă (toalete imense cu săli de
duș), tonete de înghețată și tarabe cu fructe și flori, să dai de trenuri la
nivelul -1 și de linii de metrou dedesubtul acestora, care țin tovărășie
magazinelor tip Lidl.
Nu vreau să știu cât au costat. Fiecare cent de aici a fost folosit cu cap. Au lifturi, scări rulante, rampe de acces, indicatoare și săgeți, panouri de orientare, hărți, puncte de informare.
Trenurile de la subsol |
Berlinul întreg este un circuit turistic. Are multe obiective, diverse, o
concentrare de muzee ca niciunde în lume (celebra Museumsinsel), toate puse foarte
bine în valoare și susținute de o infrastructură aproape perfectă. Germanii mai
au mult de construit și modernizat în Berlin, dar ce surpriză va fi pentru toți ceilalți când
vor termina.
Deci e asa cum imi imaginez. Nu i-am auzit pe multi care sa isi doreasca sa viziteze Berlinul, dar eu cred ca merita.
RăspundețiȘtergereSi inca nu am vorbit de muzee ...
Ștergere